I påsken 2019 havde vi  tilmeldt os en tur med DCU 3.kreds til Friedrichstadt i Nordtyskland.

Vi havde besluttet os for at tage et par dage i det jyske inden vi kørte til Tyskland, hvorfor vi kørte hjemmefra torsdag den 11/4,  hvor vi kørte til Gals Klint Camping ved Middelfart og havde en enkelt overnatning inden vi kørte til indelukket camping i Silkeborg. Her var vi blandt de første der ankom til pladsen i forbindelse med sæsonåbningen i 2019. Vi havde  3 overnatninger på pladsen der ligger i en skov langs med Gudenåens løb gennem Silkeborg, og i gåafstand fra centrum. Vi kørte blandt andet ud til Kloster Mølle ved Gl. Rye, hvor Gudenåen løber igennem, og der er ophalerplads samt lejrplads for alle kanosejlerne dertil kommer en fantastisk flot natur.

Her ses hvordan vandet strømmer gennem området ved møllen, og som det kan ses, er der stor kraft på vandet.

Her går jeg ved det gamle tørreri, i den modsatte ende af bygningen er der et fugleudkikstårn med en flot udsigt ud over åmundingen og det omkringliggende landskab.

Udsigtspunkt i området omkring møllen, og som det ses, fejler udsigten bestemt ikke noget.

Efter et par flotte men kølige dage i Silkeborg området kørte vi ned til Møgeltønder Camping hvor vi havde 2 overnatninger. Her benyttede vi bl.a lejligheden til at tage en tur ud på Rømø, hvor det flotte men blæsende forårsvejr havde lokket en del mennesker på stranden - ikke for at bade, men for at køre med diverse motoriserede eller vinddrevne køretøjer. Flot så det ud med al den aktivitet på stranden. Efter en tur på stranden var vi blevet sultne og kørte til Havneby på den sydlige ende af Rømø, her fandt vi en lille Cafe' hvor vi fik stillet sulten.

Mens vi var i Friedrichstadt kørte vi selv en tur hvor vi kørte ned til Eider Sperrwerk en stor dæmning, hvor byggeriet blev påbegyndt først i tresserne efter flere stormfoldskatastrofer i det lavtliggende marskområde og stod færdig i 1973.   Dæmning er bygget ved Eiderens udløb i vadehavet ved Tønning og den er 4,8 km lang og 8,5 m høj. Anlægget består af en vejtunnel og en klapbro ved skibsslusen. Fem sluseporte regulerer vandets ind- og udløb, og som billederne viser er det en ret imponerende konstruktion.