Som Nævnt under afsnittet om Spreewald var det planen at vi denne gang skulle besøge området omkring Pirna, og det lykkedes, i modsætning til i foråret, hvor vi ikke nåede længere end til Harzen. Inden vi tog hjemmefra, havde vi aftalt med vores venner Søren og Kirsten, at da vores ferier faldt sammen, ville vi mødes i Pirna. Så tirsdag den 25/8 fortsatte vi fra Lübbenau mod Pirna, hvor vi ankom til Waldcamping Pirna-Copitz lige over middag. Det var en relativt kort tur, så vi ankom i det tidsrum campingpladsen var middagslukket. Vi havde god tid til at gå rundt på pladsen og udse os den plads vi kunne tænke os at ligge på. Selve pladsen ligger i udkanten af byen og der er en del trafikstøj, men nogle ganske fine sanitære faciliteter. Efter vi havde checket ind og stillet op på pladsen, skulle vi ind til byen, for lige at snuse lidt til atmosfæren.

Billedet herunder er taget fra bredden af Elben, 200 meter fra centrum og turistbureauet, hvor vi lige var inde for at få lidt inspiration til den næste uges vandreture i området.

pirna1jpg

Torvet i Pirna med turistbureauet i det hvide hus for enden af pladsen.

pirna2jpg

Onsdag vågnede vi op til temperaturer omkring de 30 grader og blå himmel med fuld sol, så morgenmaden blev indtaget under markisen. Vi havde bestemt os for at tage op til en grænseby ind mod Tjekkiet Hinterhermsdorf, hvor man kan  sejle på en opdæmmet sø på selve grænsen ind mod Tjekkiet se link http://www.hinterhermsdorf.de/obere-schleuse.html. Selve slusen/dæmningen ligger en lille times vandring fra landsbyen, og man vandrer i en fantastisk flot natur, meget kuperet og afvekslende mellem skov og høje klipper/snævre klippepassager.

schleuse1jpg

Billeder fra vandreturen mod obere Stausee, som det ses kom vi gennem noget fantastisk natur, og så i temperaturer over 30 grader.

schleuse2jpg

Vi købte et vandrekort over området, som vi så brugte flittigt mens vi var der, alle vandrestierne er godt afmærkede, og det er nemt at finde rundt i området

schleuse3jpg

Her er vi fremme ved søen / den opdæmmede flod, vi købte to enkeltbilletter til sejlads på søen

schleuse4jpg

schleuse5jpg

I lighed med Spreewald sejler man med en Khan på søen, og den stages ligeledes frem af en bådfører der står i  agterenden af båden. - selve sejlturen tager en halv times tid, og foregår i et fantastisk flot og fredfyldt område, hvor man på den ene side af søen har Tyskland og på den anden side er Tjekkiet

schleuse6jpg

Her er vi klar til afgang fra bådstationen

schleuse7jpg

schleuse8jpg

Det ene fantastiske scenarie efter det andet, i løbet af den halve time som turen varede, det er Tyskland på højre side og Tjekkiet på venstre side.

schleuse9jpg

Her er vi fremme ved selve dæmningen, og vi skal fortsætte videre af en smal "gedesti" for at komme op til toppen af klipperne

schleuse10jpg

Uden mad og drikke osv....... så blev det tid til frokostpause efter at have på det nærmeste klatret op af bjergsiden enkelte steder undervejs. Et enkelt sted var der så smalt at jeg måtte gå sidelæns op for at kunne komme igennem, og iøvrigt måtte jeg tage rygsækken af og bære den foran mig, ellers havde jeg endt med at sidde fast mellem nogle klippestykker

schleuse12jpg

Her er vi på vej gennem nogle klippestykker der danner en lille hule

schleuse11_1jpg

Her er vi så næsten ved at være tilbage ved bilen igen efter 4-5 timers flot vandretur i en bagende sol.

bastei1jpg

Torsdag var vi så ude ved Basteibroen og de spændende klippeformationer der danner Bastei området

baste12jpg

Udsigt fra Bastei ud over Elben

bastei3jpg

Udsigt fra et klippefremspring ved Bastei. Midt i billedet ses nogle klipper, hvor der i middelalderen lå en borg, bygget ind mellem klipperne, man kan se nogle gangbroer der er bygget så man kan komme rundt i området og se resterne. hvis man ser godt efter vil man også se, at der på en af klipperne er nogle bjergbestigere der er igang med at klatre op af klippen.

bastei5jpg

Basteibroen - som egentlig var målet for hele turen til Pirna

bastei6jpg

Vi var heldige - både med vejret, men også med at der ikke var så mange turister i området (vi kørte derud fra morgenstunden) i baggrunden ses resterne af borgen og de gangbroer man har bygget

bastei4jpg

flot bro i et barskt område

bastei7jpg

Vi fortsatte over broen og tog en af stierne der førte ned til Elben, derfra fulgte vi et flodleje ind i landet igen (og op) og gik tilbage mod parkeringspladsen ved Bastei - en utroligt flot vandretur på 4-5 timer, der førte os gennem flere spændende områder

bastei8_1jpg

Her er vi på vej op gennem en kløft - og som det ses er der lavet fine stier gennem området

Da vi kom tilbage til Campingpladsen var Søren og Kirsten ankommet, og resten af dagen gik med hygge på pladsen, grill og god rødvin - hvad kan man forlange mere...... Fredag blev i enige om at tage en kort tur sammen, vi kørte ned til nogle søjler, der iflg turistinformationer skulle være ret unikke - Herkules seulen. Det viste sig at være nogle fantastisk flotte og høje slanke klipper, der af klatrere blev flittigt benyttet til at lege på.......

herkules1jpg

Der var adskillige af disse søjler i området meget slanke og høje tynde klipper, hvor klatrere havde fastgjort udstyr så de kunne klatre op og ned
herkules2jpg      herkules3jpg

herkules4jpg

Lørdag var den eneste dag på ferien hvor vi havde dårligt vejr (alt er jo iøvrigt relativt s det regnede, men temp var stadig over 20 grader så helt dårligt var det jo ikke) så vi besluttede at tage en tur til borgen Königstein - hvor vi så sejlede med en af de gamle dampdrevne hjuldampere på Elben. En sejltur på omkring 2 timer - iøvrigt en flot tur hvor man ser lidt forskellig natur undervejs.

elben1jpg

elben2jpg

Her sidder vi på promenadedækket (eller hvad sådan noget nu engang hedder :-) )

elben3jpg

Salonnen ombord - flot og meget hyggelig salon/restaurant under dæk på D/S Pirna

elben5jpg

Dampmaskinen ombord - det hele flot og meget velholdt, det er iøvrigt en meget støjsvag maskine - man hører faktisk kun skovlhjulets gang gennem vandet - stort set ingen maskinlarm eller vibrationer fra maskinen. Selve kedlen var iøvrigt skiftet fra at være kulfyret til at være oliefyret.

elben6jpg

Her ses Basteibroen fra Elben - et imponerende syn.

knigstein1jpg

Så er vi nået frem til Königstein, hvor man her ser borganlægget fra floden

knigstein2jpg

Her er vi i Königstein på vej op mod borgen. Vi fandt ud af at den dobbeltdækkerbus der ses midt i billedet kører mellem byen og borgen - så for at undgå en længere spadseretur valgte vi at tage bussen.

knigstein3jpg

Her er vi nået frem til selve borgen, og som det ses var det noget diset i vejret, regnen var holdt op men stadig meget diset og heldigvis lunt.

knigstein4jpg

Udsigt fra ringmuren omkring borgen ud over Elben

knigstein5jpg

Her er vi nede i proviantmagasinet som er delvist under jorden, den brede rampe blev benyttet af hestrukne vogne til at køre forsyninger fra og til magasinet

knigstein6jpg

i et af udstillingsområderne var der denne model af borgen fra sin storhedstid.

preb1jpg

om Søndagen havde Birgit og jeg besluttet os for, at tage til Tjekkiet for at se denne naturskabte "bro" Prebischer Tor, der ligger ganske gå km inde i Tjekkiet. Det viste sig at blive en af de varmeste dage vi havde under ferien helt op til 37 grader og næsten ingen skyer. Så det var noget af en vandretur hvor højdeforskellen ikke hjalp på svedeturene - snarere tværtimod - men en rigtig flot tur. Så efter et par timers vandring nåede vi frem til målet for dagens tur

preb2jpg

samme sted set fra et klippeparti i området. Bygningen til venstre i billedet er en gammel restaurant der har en fantastisk beliggenhed.

preb3jpg

Her er vi sammen med flere andre turister gået op/ud på en klippeafsats hvorfra man har den skønneste udsigt - og ja der er langt ned af de næsten lodrette klippesider.

Vi blev i Pirna indtil tirsdag den 1. September - vi brugte de sidste dage til afslapning samt til at køre til en af tysklands største motorcykel tilbehørsforretninger Louis.de der har en afdeling i Dresden. Her fik jeg indkøbt en læder dragt til at have på når jeg kører på min Honda Goldwing. Fra Pirna kørte vi op og tog en overnatning på en Acsi plads i nærheden  af Brandenburg. Herfra kørte vi til Bad Segeberg hvor vi også havde en overnatning. På vejen nordpå var vi blevet enige om at tage et par overnatninger i Tønder - så det gjorde vi, men det var noget af en omvæltning fra sol og varme og så til regn i massevis og kulde - vi havde ikke mere end omkring 15 grader i Tønder - og hele området var på det nærmeste oversvømmet så alt var vådt og meget blødt. Vi forsøgte at komme ud og se fænomenet Sort Sol, men vi havde ikke held med os, vi var ude i marsken, men så ikke ret mange stære - så da weekenden var ovre, blev vi enige om at køre hjem igen - men det havde været en rigtig skøn ferie hvor vi fik oplevet en masse samt var ret heldige med vejret, så det kan man jo ikke være så utilfreds med....