Forårsturen i år startede med en 60 års fødselsdag i det Jydske - havde 4-5 dage på Trelle Næs Camping i gode venners selskab.

trelle1jpg

Her ligger vi sammen med nogle af de øvrige festdeltagere, og som det ses havde vi fantastisk vejr.

trelle2jpg
Naturen omkring Trelle Næs er utroligt spændende og det blev til flere vandreture i området
trelle3jpg
Herefter var planen at køre til området omkring Dresden, vi ville gerne ned og bl.a. se Bastei klipperne.
Efter veloverstået fest kørte vi Søndag den 19/4 til Stover Strand Camping øst for Hamburg, hvor vi havde en enkelt overnatning.
Vi valgte at ligge inden på selve pladsen, der ligger helt ned til Elben, og er en Acsi plads med ganske flotte faciliteter.

stover2jpg
Udsigt over pladsen, billedet er taget fra diget mod Elben, og nedenunder ses udsigten den modsatte vej - stadig ganske flot vejr, hvilket iøvrigt fortsatte samtlige 14 dage vi var afsted.

stover1_1jpg
stover3jpg
Her holder vi helt nede ved Elben inden vi kører videre.

Mandag morgen kørte vi, efter at have holdt nede ved selve Elben et par timer, videre mod Dresden. vores navigator gjorde oprør og sendte os ud på noget af en køretur på de små veje, og hver gang vi forsøgte at komme på autobahn, var tilkørslen spærret grundet vejarbejde - så efter en 5-6 timers kørsel var vi ikke nået længere end til Harzen, så vi kørte ind på www.harz-camp.de ved Götteringerode mellem Goslar og Bad Harzburg. Det er en fint beliggende plads for ture rundt i området. Pladsen har fine faciliteter, og en wellnessafdeling. Efter vi ankom til pladsen, blev vi enige om at ændre planerne så istedet for at køre videre til Dresden, valgte vi at blive i Harzen - det er jo fordelen ved at køre med campingvogn man har friheden til at lave om på planerne når og hvis man får lyst til det.

harz-camp1jpg
harz-camp2jpg
Harz Camping, der var relativt god plads i den uge vi var der, vores nabo var et hyggeligt ældre tysk par fra området omkring Dortmund.
goslar1jpg
Tirsdag valgte vi at tage ind til Goslar som jo er en utroligt charmerende by, med gamle huse, hyggelige gader og spændene restauranter etc. ud over sight seeing skulle der også handles lidt ind - uden mad og drikke osv. :-)
goslar2jpg
Stemningsbilleder fra Goslar
goslar3jpg
Marktplatz
goslar4jpg
flot bygning/restaurant ved Marktplatz
goslar5jpg

goslar6jpg
Springvandet midt på Marktplatz og nedenunder ses flot udsmykning på udhæng

goslar7jpg

goslar8jpg

goslar9jpg

Kanalen der går gennem byen

Onsdag ville vi besøge en besøgsmine ved Nordhausen - Rabensteiner-Stollen, hvor man kører ind i bjerget med et lille tog. Inde i bjerget ser man hvordan de brød kul tidligere - har ikke været noget specielt spændende arbejde, og mange af arbejderne døde i en ung alder. Minen blev lukket ned i tiden omkring 1. verdenskrig men var i tiden efter 2. verdenskrig igen i brug, da der var stor fattigdom og mangel på kul umiddelbart efter krigen.

mine1jpg

Rabensteiner Stollen besøgsmine

mine2jpg

Toget der transporterede os ind i minen

mine3jpg
Stationen hvor vi stod på toget

mine4jpg

Lokale i minen. hvor grupper kan bestille servering

mine5jpg

Interiør fra minen

mine6jpg

Her er vi i en af minegangene - iøvrigt kunne vi kun orientere os ved hjælp af det lys der oprindeligt var i minen - og det var stort set ikke eksisterende

mine7jpg

Minearbejder der er blevet "glemt" i minen - njaaa måske ikke helt, men så en dukke der skal forestille en minearbejder :-)

mine8jpg
mine9jpg

Mineudstyr af lidt nyere dato fra tiden omkring 2. verdenskrig - trykluftsbor, lygten der hænger over boret blev iøvrigt drevet af en trykluftdynamo - (samme princip som en dynamo til en cykellygte) - blot drevet ved hjælp af trykluft

stavkirke1jpg

På vejen "hjem" til campingpladsen kom vi gennem Hahnenklee hvor vi naturligvis skulle se den flotte stavkirke.

stavkirke2jpg

utrolig flot bygningsværk

stavkirke3jpg

Lidt mere af den flotte kirke

katolskkirk1jpg

I Hahnenklee ligger der også en katolsk kirke, som også er et besøg værd.

katolskkirke2jpg

Unægtelig en noget andet arkitektur end stavkirken, men ganske flot - især indvendig

katolskkirke4jpg

Man kan ikke sige Harzen uden også at sige Brocken eller som det hedder på dansk Bloksbjerg. så vi tog damptoget fra Drei Annen Hohne til topppen af Brocken - en rigtig flot tur. Vi har tidligere været i Harzen , da vores drenge var små, og dengang kunne vi stå på en af de andre toppe i den vestlige del af Harzen og kikke over på Brocken der jo ligger i det tidligere DDR, så denne gang skulle det være. Var spændt på om jeg fik fruen med hjem fra Bloksbjerg igen :-) så for en sikkerheds skyld købte jeg en returbillet :-) og jo heldigvis kom hun med retur.

brocken1jpg

Her ankommer toget til Stationen, vi blev iøvrigt overrasket over, hvor mange der skulle med toget en ganske almindelig hverdag i slutningen af April måned - der var iøvrigt også andre danskere med toget.

brocken2jpg

Billede fra Kupeen, og som det ses var der fyldt godt op i kupeen

brocken3jpg

Toppen af Brocken med de tidligere militærinstallationer der nu er ændret til hotel og oplevelsescenter

brocken4jpg

Udsnit af de lytteantenner der tidligere var rettet mod vesten

brocken5jpg

Endestationen på toppen, hvor lokomotivet blev koblet fra og rangeret ned i den anden ende af togstammen klar til nedturen

brocken6jpg

Vi benyttede turen til at tage en vandretur på toppen af Brocken, og som det ses var sneen ikke smeltet helt, trods det flotte vejr

brocken7jpg

brocken8jpg

Her ankommer toget som vi skal retur med

brocken9_1jpg

På vejen ned af den ensporede jernbane holder vi på et vigespor og afventer et modkørende tog der skal passerefør vi kan køre videre.

Næste dag tog vi en vandretur i nærheden af campingpladsen startende ved Romkerhaller Wasserfall i den nordlige ende af Okerstausee, herfra gik vi op til en udsigts "platform" og retur igen en tur på omkring 6 km i stærkt kuperet terræn. Max højde over havet 649 meter.

vandre1jpg

Romkerhaller Wasserfall - ikke speielt imponerende, men dog trods alt et vandfald.

vandre2jpg

Her starter vandreturen, og går ind igennem meget tæt skov i et utrolig smukt og kuperet terræn - ruten er delvist afmærket, og ellers fås der ganske udemærkede vandrekort over området til en rimelig pris.

vandre3jpg

Her får man en ide om terrænets beskaffenhed

vandre4jpg

vandre5jpg

Udsigt fra toppen i 649 meters højde

vandre6jpg

De 2 billeder viser samme motiv og er taget samme sted med hhv min og max tele

vandre7jpg

vandre8jpg

Her er vi på vej ned igen - blot om at holde tungen lige i munden - havde nok været en fordel om man havde været en bjergged :-)

vandre9jpg

vandre11jpg

vandre10jpg

Okertal sperre

bil1jpg

Da vi var nede i besøgsminen, fik vi en folder med et veteranbilstræf i området, og det skulle naturligvis opleves. Træffet blev afholdt i en lille by der hedder Osterwieck i det tidligere DDR, det viste sig at der var deltagelse af såvel 2 som 4 hjulede køretøjer fra primært det tidligere østeuropa men også enkelte biler fra vesten. Der var både gamle biler, traktorer, knallerter, motorcykler og krydsninger mellem havetraktor og autocamper/hestevogn. Det sidste billede er fra centrum af den hyggelige lille by.
Billederne taler for sig selv.
bil2jpg

bil15jpg

bil16jpg

bil17jpg

Efter en god uge i Harzen var vores ferie ved at være ovre for denne gang, så efter en masse spændende oplevelser i fantastisk forårsvejr kørte vi nordpå igen, og tog igen en overnatning ved Stover Strand Camping, denne gang valgte vi dog at lægge os helt
nede ved Elben - kun et par meter fra vandkanten med panoramaudsigt over Elben.

elb1jpg

Udsigten fra rundsiddegruppen - så bliver det ikke meget bedre:-)

elb2jpg

Altid rart med lidt rejseselskab

elb3jpg

elb4jpg

elb5jpg

Solnedgang over Elben

elb6jpg

elb7jpg

Næste morgen kørte vi videre nordpå - kom hurtrigt gennem vejarbejdet ved Hamburg. Pit stop i Harrislee og overnatning ved Kruså camping for derefter at køre hjem. var en rigtig god ferie, i fantastisk vejr med temperaturer op til 23-25 grader de fleste af dagene - kun 1 enkelt dag med regn, så det kan der vist ikke klages meget over...........................