september 2007

billede042jpg

Aftenstemning ved Lasize

billede051jpg

Det var aftalt at vi i September 2007 skulle mødes med nogle venner (Doris og Arne, Kurt, Jens og Tage) i Sydtyskland i nærheden af Berchtesgarden. Doris og Arne var taget af sted ugen før og var i Østrig, vi var ligeledes taget af sted ugen før, havde oprindelig besluttet os for at køre til Bodensøen, men grundet usædvanligt dårligt/koldt vejr i området valgte vi at køre ned til Lasize i stedet (Camping du Parc), her var der stadig sol og sommer. Det var meningen at Jens og Tage skulle sove i Kurts fortelt når vi kom til sydtyskland, men da vejret blev dårligere og dårligere (regn, sne og kulde i løbet af ugen op til vores aftale – i såvel sydtyskland som i Østrig), kommunikerede vi dagligt med Doris og Arne (der koordinerede/planlagde turen).  Eftersom vi havde temperaturer over 30 grader i norditalien foreslog vi de andre at vi ændrede planer, således, at vi mødtes i Lasize i stedet. Kurt, Jens og Tage var enige i at det var en god ide, hvorimod Doris og Arne ikke var specielt imødekommende over for forslaget (for nu at sige det lidt pænt), Det endte dog med at de gav op overfor presset – nok ikke mindst på grund af at de havde ret meget sne og rigtig dårligt vejr der hvor de selv var (Tror aldrig Arne har tilgivet mig for at jeg fik hans nøje tilrettelagte tur til at gå i vasken) – så Arne, vi har stadig den oprindelige tur til gode :-).

billede001jpg
billede003jpg

På vejen mod Lasize havde vi en overnatning ved Kufstein, på en plads der ligger 5 minutters kørsel fra motorvejen, i halvkedeligt vejr. Vi fortsatte dagen efter, drejede fra ved den nordlige ende af Gardasøen og kørte ned mod Lasize, det var en rigtig flot tur, men i en ualmindelig træg trafik, det skulle vise sig den træge trafik fortsatte samtlige 14 dage når man kørte på vejene omkring søen.

Flot udsigt fra bjergene vest for Søen

billede057jpg

Parti fra en af de små byer på vestsiden af søen

I ugen op til de andre kom havde vi været rundt i området omkring Gardasøen og havde oplevet mange interessante steder, samt den uendelige strøm af turister, der ødelægger området med al deres bilkørsel, kørt i kø hele vejen rundt om søen etc. Da de andre så kom i weekenden, blev der hurtigt lagt nye (om end ikke detaljerede planer for ugens udflugter)

billede149jpg

billede147jpg

billede148jpg

På en af vores ture var vi kommet forbi den natur skabte ”viadukt” Ponte Di Veja   der ligger i en kløft øst for Lasize omgivet af flot natur, der skulle vi selvfølgelig også forbi igen.

Vi var selvfølgelig også på en tur rundt om søen,  både oppe i bjergene  og nede langs med søen. På vores vej rundt kom vi gennem Spiazzi, hvor kirken  Madonna Della Corona ligger. Den er bygget på østsiden af nogle næsten lodrette klipper. Kirken blev påbegyndt i 1500 tallet, og er en meget besøgt attraktion i området, og der er en formidabel udsigt fra kirken. Ifølge et gammelt sagn fortælles det, at en 70cm høj statue af Jomfru Maria der var forsvundet, dukkede op den klippeafsats hvor kirken ligger. Det siges endvidere, at landsbyens indbyggere hejste statuen op på toppen af bjerget, for næste dag at opdage, at statuen igen havde placeret sig på den pågældende klippeafsats, og det skulle være årsagen til at man har bygget kirken netop der.

billede225jpg

billede231_2jpg

På ovenstående billeder ses placeringen af kirken tydeligt

billede242jpg
Udsigt ud over motorvej E45 nede i dalen

Uden mad og drikke....... picnic i det grønne

Vi besøgte også Parco Della Cascate der en flot park med vandfald og stejle klippepartier, et dejligt fredfyldt sted med stor kontrast til det hektiske liv rundt om søen.

Birgit i gyngen - godt det holdt ellers var det blevet en våd omgang :-)

- Her er jeg selv kommet i gyngen
billede013jpg
billede014jpg
Efter et par interessante uger ved Gardasøen blev det tid til at køre nordpå igen, og de fleste af os var enige om, at det trods ændringer forårsaget af vejret, havde været en god tur. Tror især Jens og Tage var glade for at de ikke skulle sove i Kurts fortelt i temperaturer omkring 0 grader. Der var andre der knap så begejstrede for destinationen. Det er nok muligt, at Gardasøen ikke bliver en top destination for os, grundet det helt abnormt store antal turister der besværliggør færdsel i området, men klimaet og naturen er jo trods alt medvirkende til at det er et dejligt område, og vi vil da bestemt ikke afvise at vi kunne finde på, at holde ferie der en anden gang.