I Januar 2014 var vi 10 dage i Dubai for at besøge nogle venner Erik og Dorte, der er flyttet derud. Det var en rigtig spændende og meget anderledes ferie, hvor vi både oplevede Storbyen Dubai, en stor Moske i Abu Dhabi samt offroad kørsel i ørkenen (man er vel en stor "drengerøv")

dsc00126-burjkalifajpg        dsc00429-burjalarabjpg

Burj Khalifa                                                                                                  Burj Al Arab

Dubai Marina set fra Dubai Palm

Vi fløj med Norwegian direkte København - Dubai. I Lufthavnen blev vi hentet af en forudbestilt Limousine, chaufføren kørte os ud til vores venner, hvor vi ankom kl 3 om natten - så det blev kun lige til en hurtig velkomst, hvortefter vi gik til køjs. Næste dag  (Søndag) tog vi sammen med vores venner ud til en lille marina (ikke at forveksle med Dubai Marina), hvor vi nød det flotte vejr samt en frokost på en af cafeerne.

Om mandagen tog vi ind til den gamle bydel ved Creeken, hvor vi bl.a. var inde på Dubai Museum, der har en ret flot udstilling, især når man tager prisen i betragtning, 3 Dirham pr person ca. Dkk 4,50 (så ikke alt er dyrt i Dubai) derudover besøgte vi Souken samt tog en af taxabådene over på den anden side af Creeken og besøgte guldsouken. Mandag aften var vi ude ved Dubai Marina hvor vi spiste.

Dubai Creek

Dagens guldpris i Guld Souken

Dubai Marina

Tirsdag var vi inde i Shoppingcenteret Dubai Mall samt oppe i verdens højeste bygning Burj Khalifa (over 800 meter højt), hvor der er en særdeles imponerende udsigt over Dubai, turen op til 123. etage tog lige omkring 1 minut med den superhurtige elevator. Til aften spiste vi middag på en af restauranterne ved det imponerende Springvand der ligger lige omkring Burj Khalifa og Dubai Mall.

dsc00129-outsidedubaimalljpg

dsc00140-dubaimalljpg   dsc00126-burjkalifa_1jpg

"The Waterfall" i Dubai Mall                                                                  Burj Khalifa med Dubai Mall til højre

Dubai Aquarium inside Dubai Mall

dsc00167udsigtspringvandjpg

Udsigt hvor man kan se springvandet.

Flot udsigt

Udsigt ned mod Burj Al Arab

dsc00257springvand1jpg
dsc00261springvand2jpg
Det imponerende springvand, der springer hver halve time accompagneret af musik og lys

Onsdag havde vi arrangeret en heldags tur til Abu Dhabi, hovedstaden i De Forenede Arabiske Emirater, hvor vi var inde i verdens ottende største Moske "Sheikh Zayed Mosque" beliggende i udkanten af Abu Dhabi - en fantastisk flot bygning og samtidig et meget spændende udflugtsmål. Bagefter var vi ude ved Abu Dhabi Heritage Village hvor livet i tidligere tider var beskrevet. til sidst købte  vi en kop kaffe i Emirates Palace, der er et helt fantstisk flot hotel som bl.a. Opec benytter når de afholder deres møder.

Den imponerende Moske

Den indre gård i moskeen

Bederummet

Den imponerende hall i Emirates Palace

imponerende

Torsdag var vi inde ved Dubai Creek igen, hvor vi bl.a. besøgte "Sheikh Saeed Al Maktoums House" (kulturarvsmuseum)

Fredag (som sammen med lørdag er weekend i Emiraterne) tog Jørgen sammen med Erik på offroad tur i ørkenen sammen med den lokale offroadklub "Dubai Offroaders" der hver weekend arrangerer ture ud i ørkenen for klubbens medlemmer, dette var en særdeles interessant og lærerig tur - hvor vi erfarede at det er vigtigt "ikke at gå ned på udstyret" hvilket vi da heller ikke gjorde!

Udsnit af dagens deltagere - vi var omkring 30 deltagende biler- Som man kan se er flere ved at lukke luft ud af dækkene inden vi kører ind i sandet, hvilket er nødvendigt for at dækkene kan få ordentligt "fodfæste" - når man så kører ud på normal vej igen bliver dækkene pumpet op til normalt lufttryk igen.
Her bliver en deltager trukket fri af sandet
Her kan man se en af deltagerne på vej op over en af bakkerne.
Ups - sådan kan det gå når man leger i sandet!!!
Heldigvis er der erfarne deltagere til stede der ved hvordan situationen skal klares
En spændende dag er ved at være slut

Lørdag tog vi til Byen Al Ein der ligger omkring 100 km fra Dubai, her var vi inde og se et par  interessante museer

Søndag var vi i Mall of the Emirates, et imponerende butikscenter hvor bl.a. det indendørs skicenter "Ski Dubai" ligger

Mandag som var den sidste dag i Dubai tog vi til stranden, hvor vi nød det flotte vejr.

Mandag aften tog vi ud til lufthavnen, hvor vi skulle flyve til København via Oslo kl 2 om natten, vi ankom til København Tirsdag morgen omkring kl 9 godt trætte efter en lang nat i et flysæde på økonomiklassen!  Det var noget koldt at komme til Danmark ovenpå sommer temperaturer den sidste uges tid s absolut en rigtig dejlig tur og vi siger tak til Erik og Dorte for deres store gæstfrihed.