I Påsken 2017 havde vi tilmeldt os en tur med DCU 7. Kreds, der gik til Campingplads Markgrafenheide ved Rostock, vejret var koldt og blæsende men en spændende tur med mange deltagere, desværre lå vi spredt ud over hele campingpladsen. Vi kørte hjemmefra fredag aften og havde købt en smartcamp billet til Rødby Puttgarden

og vi overnattede på parkeringspladsen ude foran bordershoppen i Puttgarden , hvilket fungerede ganske udemærket, vi ankom til Markgrafenheide sidst på formiddagen efter at have været over med den lille færge der sejler fra Warnemunde til Hohe Düne
ros01JPG

vores plads på campingpladsen

ros02JPG

DCU Stander og servicebygning, der iøvrigt var uopvarmet og modbydelig kold, der var dog en opvarmet servicebygning i den anden ende af pladsen, men det var en hel dagsrejse at komme til den.

ros04JPG

Om søndagen var vi på en guidet sightseeing tur rundt i og omkring Rostock

ros05JPG

det var ganske flot vejr men blæsende og koldt

ros06JPG

Den lange gågade i Rostock

ros07JPG

Neuer Markt i den ene ende af gågaden. Her var der et stort marked i anledning af påsken. Har været i Rostock et par gange tidligere i forbindelse med de årlige julemarkeder, og her er hele gågaden og neuer markt også omdannet til et kæmpe julemarked, der siges at være det største i Nordtyskland, og som bestemt er et besøg værd.

ros08JPG

Her er vi kommet ud til Warnemunde

ros09JPG

som det ses, er her en hyggelig atmosfære og temmelig mange turister

ros10JPG

ros11JPG

stemningsbilleder fra Warnemunde

ros12JPG

ros13JPG

ros14JPG

Her er vi nået ud til ud/indsejlingen hvor bl.a de store færger til Skandinavien passerer forbi

ros15JPG

en ganske flot men blæsende og kold dag

ros16JPG

ros17JPG

"centrum" af Warnemunde

ros18JPG

Lokale borgere på promenade - skulpturen står i en af de små gader i Warnemunde

sta01JPG

En af de dage vi var i området besøgte vi det gamle Stasi Fængsel, der i dag er blevet et museum, bilen på billedet ovenover blev brugt til at afhente arrestede østtyskere, mange blev afhentet om natten og de fik ikke altid en begrundelse for hvorfor de blev arresteret, og de kunne "forsvinde" fra overfladen i både halve og hele år uden at familierne fik besked om hvor de var - ret uhyggeligt at tænke på at det foregik i vores baghave for ikke så mange år siden

sta02JPG  sta04JPG

Interiør fra fangevognen som var indrettet med nogle meget små og mørke celler     en af fængesels gangene i bygningen

sta03JPG

kik ind i en af cellerne

Mar01JPG

En af dagene var vi på tur til Vogelpark Marlow, det var en ret interessant tur men igen desv ret koldt

mar02JPG

Ved storkeområdet kunne man leje denne hytte og overnatte sammen med storkene -om man så også fik besøg af storkene efter 9 måneder er dog uvist :-) - vi tog dog ikke chancen.....

mar03JPGmar04JPG

Selv om det er en fuglepark, er der også andre beboere i parken

mar05JPG

Flotte farver

mar06JPG

mar07JPG

mar08JPG

en hyrde holder opvisning med fårehunde - ret utroligt hvordan de kan drive flokken sammen

mar09JPG

mar10JPG

endnu en lokal beboer...

mar11JPG

Der var også opvisning med ørne, på billederne ses udover ørnen også en del af deltagerne fra turen

mar12JPG

mar13JPG

heide01JPG

En af dagene var vi på havnerundfart med mississippi damperen, der havde fast liggeplads lige uden for campingpladsen, en flot tur hvor vi kom rundt i Rostocker Heide, übersee hafen og Warnemunde havn.

heide02JPG

Her er vi ved at gå ombord på hjuldamperen

heide03JPG

Salonnen hvor vi kunne sidde og nyde en kop kaffe / en fadbamse eller hvad folk ellers havde lyst til

heide05JPG

Skovlhjulet

heide06JPG

Under turen gik jeg en tur op og talte med skipperen, en hyggelig fyr der tidligere havde sejlet på de store verdenshave

heide07JPG

Styrepulten

heide08JPG

MIssissippi damperen  i Warnemunde - billedet er taget fra land på Hohe Düne siden, og i baggrunden ses den lille færge vi sejlede over med da vi ankom til campingpladsen. Højhuset i baggrunden var tidligere rederiet Scandlines hovedkvarter
Heide09jpg

Scan af brochure fra turbåden - hvor man kan se den rute vi sejlede, campingpladsen er beliggende ved punkt 18 øverst til højre på kortet

vi var også på en guidet tur til Technikmusem Pütnitz http://www.technikmuseum-puetnitz.de/ et meget anderledes musem, der har alt hvad en drengerøv kan ønske sig af gamle biler, motorcykler og gammelt ddr / sovjettisk aflagt militær udrustning - kort sagt en stor samling gammelt bras - men ret spændende at gå rundt på den gamle militærbase og se alt det gamle aflagte isenkram. Vi havde nogle meget engagerede museumsguider med rundt på området.

put01JPG

her er vi netop ankommet til området, der ligger i en skov, vi bliver delt op i grupper, og den gruppe vi var i havde herren i midten med den blå kasket som guide

put02JPG

alt det gamle isenkram var udstillet i nogle store og uopvarmede hangarer, og det var isnende koldt at gå rundt i flere timer i de kolde haller, men ret spændende, og som det kan ses på billederne var der alt fra kanoner til mig jagere, gamle østbiler og andet godt....

put03JPG

som det kan ses er her masser af gammelt militært udstyr

put04JPG

En MIG - 21

put05JPG

Transport helikopter der er ved at laste en jeep

put06JPG

billederne taler for sig selv

put07JPG

put08JPG

put09JPG

put10JPG

put11JPG

put12JPG

en hal hvor der står en masse civile østbiler

put13JPG

put21JPG

put22JPG

put23JPG

Efter flere timers rundtur i de kolde haller,blev der serveret en særdeles velsmagende ærtesuppe - skønt med varm suppe, det gav varmen igen.

da den officielle DCU tur var afsluttet, blev vi liggende i Rostock et par dage ekstra, som vi blandt andet benyttede til en tur til Rügen,
pora01JPG
Her er vi kommet ud til Prora på Rügen, hvor Hitler i sin tid byggede en endeløs række af betonklodser, der var tiltænkt hans Officerer som ferieboliger, de blev dog aldrig færdiggjort, og er tidligere forsøgt bortsprængt, men det viste sig at være en stort set umulig opgave, hvorfor bygningen har ligget forladt og øde i mange år, indtil man for nogle år siden påbegyndte en færdiggørelse af bygningen så den i dag fremstår pæn og benyttes som lejligheder/feriebolig
pora02JPG
Noget kønt syn kan man jo ikke just kalde det
pora03JPG
Særdeles flot kirke
str07JPG
str08JPG
Der er gjort temmelig meget ud af udsmykningen
str09JPG
Tysk skoleskib i havnen i Stralsund
str10JPG
herefter kørte vi til Schwerin hvor vi lå på en campingplads i den sydlige ende af søen
schw01JPG
Torneroseslottet i Schwerin
schw02JPG
fantastisk flot bygning, hvor der i dag er både museum og landsdels parlament
schw03JPG
schw04JPG

Efter et par ugers ferie vendte vi hjem igen - endnu en oplevelse rigere....