Sommerferien 2018 var i år udskudt til Oktober måned grundet travlhed på jobfronten, og da vi tidligere på året havde været både på La Palma (en af de Kanariske øer) og Mallorca var det ok med en sen ferie.

Efterhånden som sommeren skred frem hvor det fantastisk gode sommervejr fortsatte - tilsyneladende i en uendelighed kunne vi jo ikke undgå at spekulere på, om det gode vejr nu virkelig kunne fortsætte. Vi havde derfor flere destinationer i kikkerten som feriemål, men det endte med at vi kørte ned til Mosel, og vejret skuffede ikke - tværtimod, vi havde fantastisk flot sensommervejr i de 2 uger vi var afsted - uge 41 og uge 42.

Stover 1JPG

Aftenstemning ved Elben.

Stover 2JPG

Fantastisk flot aften

Stover 3JPG

Vi Startede fredag den 5/10 hvor jeg hentede Birgit på jobbet, og derfra kørte vi til Stover Strand Camping ved Elben/Hamburg. vi lagde os på pladsen helt nede ved Elben udenfor digerne, men da der var efterårsferie i Tyskland i uge 41 var alle pladserne stort set optaget, men vi fandt dog en fin plads for natten. Der var en del trafik omkring Hamburg, så vi var først på pladsen omkring kl 17:30 efter at have kørt omkring 500 km.

Lørdag morgen kørte vi videre mod Koblenz - vi havde fundet en Acsi plads lige syd for Koblenz i Burgen, der så fin ud. Vi ankom til Burgen sidst på eftermiddagen i fantastisk flot vejr og temperatur omkring 28 grader. I Burgen ligger der 2 campingpladser - begge Acsi pladser, og vi kom så til at køre ind på den plads vi ikke havde udset os, Camping Burgen,  men det viste sig faktisk at være en ganske udmærket plads, til 17 Euro i døgnet incl. El og bad - de lukkede dog for sæsonen søndag den 14/10. Vi stillede op og nød det sidste af eftermiddagssolen på pladsen. De fleste af fastliggerne havde allerede fjernet deres vogne, så der var stort set ikke andre på pladsen end nomadeturisterne, dem var der til gengæld også en del af. De sanitære faciliteter var indrettet i et par store containerlignende enheder, der var stillet op på pladsen, men det fungerede ganske fint, og vi valgte at blive indtil pladsen lukkede for sæsonen - ""det er jo ingen skam at forlade etablissementet når man bliver "smidt ud""" som det hed sig i sin tid da jeg sejlede på de syv verdenshave...……..

Da vi stod op Søndag morgen var det noget diset, men ellers lunt, og da vi havde tilbragt de sidste par dage i bilen valgte vi at tage en kort tur ind til Koblenz, hvor vi fandt en parkeringsplads i et P-hus i centrum af den gamle bydel. Derfra gik vi ned til Rhinen og videre mod det sted hvor Mosel og Rhinen mødes "Deutsches Eck"

kobl 02JPG

Promenaden langs med Rhinen med liften op til Borgen Ehrenbreitstein i baggrunden, der var masser af liv og aktivitet i området

Kobl 01JPG

Deutsches Eck fotograferet fra monumentet - og som det kan ses ligner det jo stævnen på et skib. Det er Mosel til venstre og Rhinen til højre og lige frem. Den campingplads man kan se er Knaus Camping Park Koblenz

kobl 04JPG

Monumentet med statuen af Kejser Wilhelm 1.

kobl 05JPG

Mosel fotograferet fra monumentet

kobl 06JPG

Statuen af Kejser Wilhelm 1.

kobl 07JPG

Vi valgte at tage kabineliften over Rhinen og op til borgen Ehrenbreitstein - selve borgen var lidt af en skuffelse - der var mange udstillinger, men stort set alle udstillingerne var af noget der ikke havde med borgen og den tid som den repræsenterer at gøre.

kobl 08JPG

Udsigt over Rhinen fra kabinen med Ehrenbreitstein i baggrunden.

kobl 09JPG

Deutsches Eck

kobl 10JPG

Her ses Deutsches Eck og Mosels udmunding i Rhinen tydeligt

kobl 11JPG

kobl 03JPG

Knaus Camping Park Koblenz - her valgte vi så at køre ind da Burgen Camping lukkede for sæsonen.

Vi havde set i flere brochurer at der var en del spændende vandreture i området, og mandag valgte vi så en af turene til en stor hængebro Geirlay brücke se linket http://geirlay.de  for detaljeret info og vejbeskrivelse. Selve hængebroen er 360 meter lang og hænger ca 100 meter over jorden og er ganske imponerende. turen vi vandrede var ca 8 km med et par hundrede meter i højdeforskel.

bro 01JPG

Der var som det ses, andre der havde fået samme gode ide i det flotte sensommervejr

bro 02JPG

når man gik på broen kunne man godt mærke at det var en hængebro, men ikke noget der generede på nogen måder.

bro 03JPG bro 06JPG

Imponerende ser det jo ud                                                                                                                 Skilt ved broen

bro 04JPG

for nogen kan det jo nok virke meget grænseoverskridende at gå ud og henover den bro

bro 05JPG

flot natur i området

bro 09JPG

står og nyder sommervejret og udsigten

bro 07JPG

her er vi kommet ned under broen - hvilket jo ikke ser mindre imponerende ud.

bro 08JPG

bro 10JPG

her får man et indtryk af hvor højt vi er kommet til vejrs.

Bur 06JPG

"Hjemme"  igen nyder vi det sidste af eftermiddagen i det skønne vejr. flere af fastliggerne  havde støbt fundament og terrasser til deres vogne, men heldigvis var de fleste fastliggere væk fra pladsen, så vi kaprede denne terrasse stort set hver eftermiddag, om formiddagen blev den benyttet af et hyggeligt tysk par der lå lige ved siden af os, så vi fandt en fælles løsning på at udnytte faciliteterne.

Bur 07JPG

Der var livlig trafik på Mosel både af fragtskibe og af passagerskibe - så der var noget at se på stort set hele tiden.

Bur 08JPG

Bur 09JPG

vi var utroligt heldige med vejret i de uger vi var afsted - dagligt temperaturer over 25 grader - så det kan man vist ikke klage nok over...…. eller hvordan

var det nu det var....

vi fik i øvrigt vandret en hel del i de uger vi var dernede, både i dybe kløfter og i områder med en pragtfuld udsigt over enten Rhinen eller Mosel

Coc 001JPG

Her er vi så taget ind til byen Cochem der ligger 30-40 km syd for Burgen - en rigtig hyggelig og romantisk by - men også en turistfælde uden lige, nok en af de byer i området der besøges af flest turister.

Coc 002JPG  Coc 003JPG

Den hyggelige hovedgade/gågade i Cochem

Coc 004JPG

Utroligt flotte bygninger i bymidten

Coc 005JPG

Torvet med flere fortovscafeer - hvor vi i øvrigt nød en kop tiltrængt kaffe

Coc 006JPG

Coc 007JPG

et kik op i en af sidegaderne

Coc 008JPG

Coc 009JPG

Byen ligger flot på begge sider af Mosel, og har anløb af askillige krydstogtsskibe med et internationalt publikum.

Coc 010JPG

Et af krydstogtsskibene er ved at anløbe terminalen for at lukke et hav af købedygtige turister ud i bylivet.

Coc 011JPG

I baggrunden ses Burg Cochem, vi valgte dog at springe borgen over, i stedet besøgte vi næste dag Burg Eltz der ligeledes ligger i området omkring Mosel.

Rhens 001JPG

Vi startede dagen med en vandretur ved byen Rhens ved Rhinen, på vej til udgangspunktet kom vi forbi denne skulptur "Königsstuhl" (Kongestolen)

Rhens 002JPG

Rhens 003JPG

her ser man lidt af de flotte udsigter denne tur ledte os til, alle de ture vi vandrede var i øvrigt velafmærkede og vi fandt ruterne i noget af det gratis materiale der ligger på de fleste campingpladser eller kan fås ved de lokale turistkontorer.

Rhens 004JPG

Campingpladsen ved byen Rhens ved Rhinen

Rhens 005JPG

Om eftermiddagen kørte vi til Burg Eltz der er en gammel fantastisk flot borg fra middelalderen, desværre var der fotograferingsforbud inde på selve borgen, men man måtte tage billeder udendørs og i skatkammeret.

Eltz 001JPG  Eltz 002JPG

Her er vi på vej ind på Borgen, der som man kan se præsenterer sig ganske flot.

Eltz 003JPG

Eltz 004JPG

"Borgfruen" på vej over gårspladsen

Eltz 005JPG

Imponerende samling.

Eltz 006JPG  Eltz 007JPG

Flotte våbenskjold i Skatkammeret

Eltz 008JPG

som det ses er der en del flotte våben og andre værdifulde genstande i skatkammeret - godt sikret i borgens indre.

Eltz 009JPG  Eltz 013JPG

Flotte guld/sølv figurer

Eltz 010JPG

meget imponerende samling

Eltz 011JPG

de forskellige skatte nærstuderes

Eltz 012JPG

Eltz 014JPG

flot figur/drænudløb placeret højt på en af borgens ydervægge

Eltz 015JPGEltz 016JPG

den udendørs Cafe, vi mødte i øvrigt ejeren af borgen, der sammen med sin familie netop denne dag var på besøg på borgen.

Eltz 017JPG

Imponerende ser det jo ud.

Eltz 018JPG

Eltz 019JPG

frygtindgydende syn - må have været nærmest uindtagelig i den tid borgen repræsenterer.

hike 001JPG

Her er vi på vandretur langs med Moselfloden

Hike 002JPG

mellem vinmarker og med Mosel i baggrunden på en smuk sensommerdag

Hike 003JPG

Hike 005JPG

flot område og dejlig udsigt

Hike 004JPG

Hike 007JPG

Vandretur i bunden af en kløft i området mellem Mosel og Rhinen, fantastisk natur

Hike 008JPG

som det ses er der fine afmærkede vandreruter i området, og hvor det kniber er "verden forlænget med brædder"

En af de sidste dage i ferien var vi taget til Andernach, hvor der er en koldtvandsgeiser der springer med et ca 60 meter højt springvand

se link: https://www.geysir-andernach.de/

Geys 001JPG

Der er bygget et stort oplevelsescenter hvor de har en udstilling/oplevelse af hvordan geiseren er opstået, derefter sejler man med et passagerskib til området hvor geiseren er, her ankommer man så det passer med de tidspunkter geiseren springer, hvorefter man sejler tilbage til udgangspunktet.

Geys 002JPG

her er vi fremme ved stedet hvor geriseren springer

Geys 003JPG

Geys 004JPG

nu begynder der at ske noget

Geys 005JPG  Geys 006JPG

flot ser det jo ud og imponerende at geiseren kan springe i ca 60 meters højde

Geys 007JPG

så er showet forbi og vi er på vej tilbage til skibet, hvor jeg i øvrigt glemte at få min sweater med da vi gik fra borde, så dagen efter kontaktede jeg centeret for at høre om de havde fundet den, hvilket de ikke havde, men senere samme dag ringede de og sagde at den var blevet fundet, så jeg kørte tilbage til Andernach og hentede min trøje Rigtig fin service fra de medarbejdere der var i administrationen så stor tak til dem - næste morgen begyndte vi turen nordpå igen.

Vin 001JPG

Men den sidste aften var vi på besøg på en vingård hvor ejeren og hans kone viste rundt og fortalte om produktionen, samtidig var der smagsprøver - hvilket jo ikke var så dårligt.

vin 002JPG

som sagt gik det næste morgen nordover igen, og vi tog et par overnatninger omkring Bispingen på en lille Acsi plads ca 15 km fra Bispingen. nu da vi var i området ville vi også se det omvendte hus, men må nok erkende at det nok ikke lige var turens højdepunkt - for nu at sige det pænt...…

Bisp 001JPG

men har man børn med er det sikkert meget sjovt...………………

Bisp 002JPG

Bisp 003JPG

Vi fortsatte hjemover og havde igen haft en rigtig god ferie med fantastisk sensommervejr og gode oplevelser - Moselområdet kan helt sikkert anbefales.