Den første uge i Januar 2017 tog vi en tur til Madeira, som vi havde hørt en hel masse positivt om.

Vi ankom til hotellet Tirsdag den 3. Januar først på eftermiddagen, efter at have afhentet lejebilen i Funchal Airport. Vi rejste med TUI og boede på Savoy Gardens Hotel i Funchal.
hotel1jpg
vi havde bestilt et dobbeltværelse med havudsigt
hotel2jpg
Her udsigten fra balkonnen

hotel3jpg

Vi var rimeligt heldige med vejret i den uge vi var der, omkring de 20 grader, og en enkelt dag havde vi op til 28 grader et af de steder vi var, og næsten ingen regn, kun et par enkelte småbyger den ene dag. Den første dag gik vi et par småture i området omkring hotellet, og som det ses var juleudsmykningen stadig ikke pillet ned - om man bryder sig om den form for udsmykning er jo så nok individuelt....
lidozone1jpg
Her er vi på vej ud for at finde en restaurant så vi kan få et aftensmåltid. Vi havde kun bestilt hotel med morgenmad.
lidozone2jpg

lidozone3jpg
lidozone4jpg
Et af de hoteller der ligger helt nede ved kysten

onsdag havde vi besluttet at køre en tur op til øens højeste punkt Pico De Arieiro 1818 mtr over havets overflade, derfra ville vi køre over Ribeiro Frio og videre op til nordkysten, vestover mod Santana - følge vejen længere vestover for så at køre ned til sydkysten og tilbage til Funchal - en heldagstur med mange fantastiske scenarier. Vejene på Madeira er meget smalle og vanvittigt stejle, så man skal ikke lide af højdeskræk for at køre her. Vi havde lejet en Peugeot 308, og i den uge vi var der kom vi stort set ikke op i mere end 2. gear nogle enkelte gange kunne vi køre i 3. gear men kun i meget kort tid. Vi havde taget min Tomtom Drive Motorcykel navigator med, og den klarede opgaven på fornemmeste vis.
vi kom op til Pico De Arieiro onsdag morgen lidt i 10 og som det ses på billederne lå skydækket temmelig lavt, men i løbet af formiddagen klarede det op, og vi fik det flotteste vejr man kan forestille sig.
picoarieiro1jpg
Som det ser er vi over skyerne heroppe, et imponerende syn.
picoarieiro2jpg
En af fordelene ved at komme så tidligt op på toppen er, at de store horder af turister endnu ikke er ankommet, så der er mulighed for at nyde naturen i fred og ro.
picoarieiro3jpg
Som det ses, er det en fantastisk flot men barsk natur der er heroppe - og vejret kan skifte utroligt hurtigt heroppe i højderne.

picoarieiro4jpg
Der ligger en restaurant, og de evindelige souvenir butikker er her også....... derudover ligger der et stort kommunikationscenter på toppen.
picoarieiro5jpg
En af årsagerne til at vi var taget til Madeira var, at der er en masse flotte vandreruter som vi gerne ville afprøve. En af de flotteste vandreruter udgår her fra toppen af Pico De Arieiro og fortsætter ned nordover, vi valgte at vandre et lille stykke af denne rute for så at gå tilbage til bilen, det var et fantastisk flot natursceneri der udspillede sig for vores øjne.
picoarieiro6jpg
picoarieiro8jpg
Stierne er rigtig godt afmærkede og nemme at finde rundt på, men man skal ikke lade sig narre, der kan nemt opstå farlige situationer.
picoarieiro9jpg
picoarieiro10jpg
her er vi ved et af de flotte udsigtspunkter på ruten, hvorefter vi valgte at vende om igen.
picoarieiro12jpg

Fra Pico De Arieiro kørte vi videre til Ribeiro Frio hvor vi fik frokost, hvorefter vi vandrede en lille tur på ganske få km.
ribeirofrio1jpg
I Ribeiro Frio ligger der et ørredopdræt - og et par ganske udmærkede restauranter.
ribeirofrio2jpg
ribeirofrio3jpg
Her bagved restauranterne udgår der flere vandreruter - vi tog senere på turen tilbage hertil og vandrede en af dem.
ribeirofrio4jpg
Her ses skiltningen til den korte tur vi valgte at vandre, en ganske kort tur til et udsigtspunkt med en rigtig flot udsigt
pr11levada1jpg

pr11levada2jpg
Mange af de vandreruter der er på Madeira følger de såkaldte levadaer (vandingskanaler) som gennemslynger øen så vandet fra bjergene kan komme rundt på hele øen og dermed en af årsagerne til den store frodighed her er.
pr11levada3jpg
Flot udsigt
pr11levada5jpg
pr11levada6jpg
Efter at have vandret den korte tur kørte vi videre op til nordkysten, der som det ses er ganske flot

nordkyst1jpg
nordkyst2jpg
Det ene flotte udsigtspunkt efter det andet afløser hinanden - og så gør det jo ikke udsigten dårligere at vi havde fantastisk flot vejr.
nordkyst3jpg
nordkyst4jpg
Torsdag den 5. kørte vi ud til den østligste del af Madeira Ponta de Sao Lourenco, hvor der er en fantastisk flot vandrerute, billederne herunder taler for sig selv. Vi havde investeret i flere gode guidebøger over Madepra, den ene af dem med en oversigt over 60 forskellige vandreruter, hvor man så kunne hente gps koordinater på nettet - et must hvis man ønsker at vandre på egen hånd på Madeira, "Madeira - the finest levada and mountain walks" fra forlaget Rother. Der kan også downloades en APP til smartphonen der indeholder flere af ruterne med gps positioner, beskrivelse etc se nærmere på www.rother.de
sl01jpg
vandreruten startede ved parkeringspladsen og de første par hundrede meter var flot anlagt med sten/brædder men efterhånden som vi kom længere ud mod spidsen blev det til en natursti
sl02jpg
sl03jpg
sl04jpg
Barske landskaber men heldigvis var vi heldige med vejret.
sl05jpg
sl06jpg
sl07jpg
man skal ikke lide af højdeskræk
sl08jpg
sl16jpg
sl17jpg
sl18jpg
turens smalleste sted ikke meget mere end et par meter, så det gælder om at holde tungen lige i munden.
sl22jpg
Rasteplads ude på spidsen, hvor man kan spise sin medbragte mad, og om sommeren er der åbent med info om området.
sl26jpg
Den yderste spids, så langt som vi kunne komme
sl27jpg

Fredag var vi en tur rundt i Funchal
funchal01jpg
Funchal er hovedbyen på Madeira og den ligger flot placeret på skråningerne
funchal02jpg
funchal03jpg
funchal04jpg
Rua De Santa Maria, restaurationsgade med en masse liv (primært efter mørkets frembrud)
funchal05jpg
i gaden er der flere flot malede døre/indgangspartier
funchal06jpg
funchal07jpg
funchal08jpg
Vi fandt en restaurant hvor vi kunne sidde udenfor og nyde aftenen, mens mørket langsomt faldt på
funchal09jpg
En gin og tonic hører sig til når man er sydpå :-)
funchal10jpg
Tusmørket sænker sig med lys over byen
funchal11jpg
Også her kan man se juleudskmykningen som lyste godt op.
funchal12jpg
funchal13jpg
Igen - man kan diskutere hvor kønt det er, men de havde gjort et stort arbejde med at pynte byen op til jul, og der var flere boder og andet gøgl
funchal14jpg
Parti fra havnen, med et af de store krydstogtsskibe der lå til kaj i dagtimerne
funchal15jpg
Billeder fra footmarkt i centrum af Funchal
funchal16jpg
Lørdag blev det til en kort tur til Curral das Freiras (Nonnernes dal) hvorefter vi fortsatte til Monte og retur til Hotellet. I Middelalderen var Nonnernes dal totalt isoleret fra omverdenen, kun tilgængeligt via smalle bjergstier, og lokalbefolkningen brugte stedet som beskyttelse mod pirater, sørøvere og andet godtfolk som huserede på de tider.
non01jpg
non02jpg
Her er vi på en udsigtsplatform hvor man ser ud over Nonnernes Dal, og man kan godt forestille sig, hvor svært tilgængeligt stedet har været tidligere.
non03jpg
Herefter fortsatte vi til Monte hvor Kabelbanen fra Funchal ender, og hvis man ikke ønsker at gå ned eller tage retur med kabelbanen, kan man købe en tur med en pileflettet Toboggan, en skags kurveslæde styret af 2 mænd, hvor man glider ned af den stejle vej fra Monte mod Funchal.
monte01_1jpg
Her er vi parkeret i udkanten af turistfælden Monte, nedenunder udsnit fra en lille botanisk have, samt souvenirområdet.

monte02jpg
monte03jpg
Nok mere specielt end kønt....
monte04jpg
monte05jpg
Vi var en tur inde i Kirken Igreja da Nossa Senhora, som er en af Madeiras fineste kirker, og som det ses er den utrolig flot indvendig
monte06jpg
monte08jpg
monte09jpg
monte15jpg
Her er den imponerende stentrappe der fører op til kirken, nedenfor udsigten den anden vej, en udsigt man ikke bliver træt af.
monte10jpg
monte16jpg
Uden mad og drikke osv - der blev også lige tid til at få en bid frokost på en udendørs cafe.
monte12jpg
Her ses afgangspunktet for Toboggan turene, så vidt jeg husker kostede det 30 Euro for en tur ned til Livramente (nordligt punkt i Funchal), vi valgte dog ikke at tage en tur, da vi havde bilen parkeret i området.
monte13jpg
monte14jpg
I den tid vi stod og kiggede på hurlumhejet, var der en stadig strøm af turister der skulle køre, og nye kurve der blev kørt i position til de næste kunder
monte11jpg
De sidste dage gik med lidt småture og et par små vandreture, blandt andet var vi på en kort Levadatur hvor jeg gled på en våd sten, landede så uheldigt at jeg smed mit kamera ned i vandingskanalen, men tror jeg fik reddet kameraet, men det må tiden jo vise.
aften01jpg
"Before dinner drink" nydes på terrassen ved en restaurant, hvor vi fik en rigtig god middag
aften02jpg
et af strandhotellerne
aften03jpg
Aftensolens sidste stråler nydes
jesus01jpg
Ved den lille by Garajau lige øst for Funchal står denne flotte figur og skuer ud over Atlanterhavet. Ovenover snoet vej helt ned til kysten ved Jesusstatuen
jesus02jpg
jardim01jpg
Vi nåede også en tur i den botaniske have, som ligger på skråningen over Funchal ved Monte
jardim02jpg
hule01jpg
Ved byen Sao Vicente ligger denne hule der er dannet af lavastrømme. Billederneaget med mobilelefon, da jeg havde glemt kameraet i bilen.
hule02jpg
Her er vi på den levadavandring hvor jeg ødelagde kameraet.
walk01jpg
walk02jpg
walk03jpg
Frokost i Seixal - hvor vi nyder det flotte vejr.
walk04jpg
Endnu en gang har vi været på en spndende ferie med masser af gode og spændende oplevelser, og der er stadig flere spændende oplevelser på øen som vi må have til gode til en anden gang.