I påsken 2019 havde vi  tilmeldt os en tur med DCU 3.kreds til Friedrichstadt i Nordtyskland.

Vi havde besluttet os for at tage et par dage i det jyske inden vi kørte til Tyskland, hvorfor vi kørte hjemmefra torsdag den 11/4,  hvor vi kørte til Gals Klint Camping ved Middelfart og havde en enkelt overnatning inden vi kørte til indelukket camping i Silkeborg. Her var vi blandt de første der ankom til pladsen i forbindelse med sæsonåbningen i 2019. Vi havde  3 overnatninger på pladsen der ligger i en skov langs med Gudenåens løb gennem Silkeborg, og i gåafstand fra centrum. Vi kørte blandt andet ud til Kloster Mølle ved Gl. Rye, hvor Gudenåen løber igennem, og der er ophalerplads samt lejrplads for alle kanosejlerne dertil kommer en fantastisk flot natur.

Her ses hvordan vandet strømmer gennem området ved møllen, og som det kan ses, er der stor kraft på vandet.

Her går jeg ved det gamle tørreri, i den modsatte ende af bygningen er der et fugleudkikstårn med en flot udsigt ud over åmundingen og det omkringliggende landskab.

Udsigtspunkt i området omkring møllen, og som det ses, fejler udsigten bestemt ikke noget.

Efter et par flotte men kølige dage i Silkeborg området kørte vi ned til Møgeltønder Camping hvor vi havde 2 overnatninger. Her benyttede vi bl.a lejligheden til at tage en tur ud på Rømø, hvor det flotte men blæsende forårsvejr havde lokket en del mennesker på stranden - ikke for at bade, men for at køre med diverse motoriserede eller vinddrevne køretøjer. Flot så det ud med al den aktivitet på stranden. Efter en tur på stranden var vi blevet sultne og kørte til Havneby på den sydlige ende af Rømø, her fandt vi en lille Cafe' hvor vi fik stillet sulten.

Som tidligere nævnt havde vi tilmeldt os en DCU tur til Friedrichstadt arrangeret af 3. Kreds - det var en rigtig vellykket tur med mange spændende oplevelser og  gensyn med tidligere turdeltagere, venner og endda en tidligere kollega fra dengang jeg sejlede som Radiotelegrafist på de 7 verdenshave - så der blev udvekslet mange sørøverhistorier. Der var et omfattende program hvor vi bl.a. skulle på byvandring i Friedrichstadt, sejltur på Treene, sejltur på Nord Ostsee Kanal (Kielerkanalen) samt en heldagstur til den tyske Ø Helgoland der ligger flere timers sejlads ude i Nordsøen.



Byrundtur i flot solskin i den smukke by med de maleriske huse samt flotte kanaler

Guiden fortæller om de flotte bygninger. Vi havde iøvrigt dansktalende guide med på samtlige arrangerede ture, og det var et ret flot og omfattende program turlederne havde lavet for de omkring 100 deltagere (54 vogne) så når vi var afsted på ture var vi delt op i hold for at alle kunne få noget ud af turene.

Meget charmerende by der gør sig godt i den stærke forårssol og det ses tydeligt at byen er inspireret af hollandsk arkitektur.

Kanalrundfart i Friedrichstadt

Sejltur på Kieler kanalen

En af dagene kørte vi selv en tur rundt i området, og i en af de små byer omkring Friedrichstadt boede der - udover tyskere - også en del storke

Mens vi var i Friedrichstadt kørte vi selv en tur hvor vi kørte ned til Eider Sperrwerk en stor dæmning, hvor byggeriet blev påbegyndt først i tresserne efter flere stormfoldskatastrofer i det lavtliggende marskområde og stod færdig i 1973.   Dæmning er bygget ved Eiderens udløb i vadehavet ved Tønning og den er 4,8 km lang og 8,5 m høj. Anlægget består af en vejtunnel og en klapbro ved skibsslusen. Fem sluseporte regulerer vandets ind- og udløb, og som billederne viser er det en ret imponerende konstruktion.

Imponerende anlæg, og ret fascinerende at besøge sluseanlægget.

Mens vi var på Campingpladsen måtte Birgit desværre en tur på skadestuen, da kaffekanden væltede ud over hende mens hun var ved at brygge morgenkaffe, hun fik en del kogende vand samt brænd varmt kaffegrums ud over den ene hånd, så hånd og arm blev overhældt med koldt vand imens jeg kontaktede læge og sygehus.  De var yderst professionelle og effektive på skadestuen så mindre end en halv time efter vi var ankommet kunne vi køre tilbage til pladsen, og stadig nå at deltage i dagens arrangement, og Birgit har heldigvis ikke fået men efter uheldet. 

Samtlige deltagere på turen er kørt til Büsum i egne biler for at deltage i turen til Helgoland.  Turen ud til Helgoland tog et par timer, og vi var meget heldige med vejret, da Nordsøen kan være et temmelig barsk farvand at sejle i med et mindre fartøj. Som det kan ses på billederne var det blå himmel fuld sol og meget svag vind - så vi kunne ikke få bedre vejr til turen. På skibet var der reserveret plads til os i restauranten på både udtur og hjemtur og der var et let traktement  includeret i turens pris.

Helgoland er toldfrit område og der var en del fordelagtige tilbud i butikkerne - især spiritus , Vi købte dog ikke noget med hjem men det var der andre der gjorde. Turismen er et meget stort erhverv ude på øen, der stort set udelukkende lever af turisterne. Tilbage igennem tiden har Helgoland haft en omskiftelig tilværelse og der er megen dramtik tilknyttet øen, 

Følgende er sakset fra wikipedia:

Quote

Kort før krigsslutningen i 1945, da De Allierede stod udenfor Bremen, lykkedes det helgolænderne Georg E. Braun (1902-1945) og Erich P. Friedrichs (1890–1945), at etablere en modstandsgruppe.[1] Gruppens mål var at forhindre at Helgoland blev totalt ødelagt af de allierede. Mens militærgruppen omkring Georg E. Braun udarbejdede planen for en fredelig overgivelse af øen til De Allierede, havde Friedrichs, der var radioofficer på signalstationen, radiokontakt med englænderne. Kort tid før udførelsen af planen blev de forrådt af to af gruppens medlemmer. Cirka 20 mænd blev tidligt om morgenen den 18. april anholdt på Helgoland og 14 af dem blev overført til Cuxhaven. Efter en hurtig retssag blev fem fra modstandsgruppen henrettet ved skydning, den 21. april 1945 på en militærøvelsesplads ved Cuxhaven-Sahlenburg.

Efter 2. verdenskrig blev Helgoland igen besat af britiske tropper, der i 1947 forsøgte at sprænge hele øen i luften med ammunition svarende til 6700 tons sprængstof.[2] Den lokale befolkning var evakueret og anbragt forskellige steder i Tyskland. Først i 1952 blev øen givet tilbage til Tyskland og beboerne fik lov til at vende tilbage. Tyske myndigheder iværksatte en stor oprydning, hvor blandt andet mange blindgængere blev fundet og fjernet.

Unquote

Her er vi på vej ud igennem slusen , og ud i Nordsøen.

Her ankommer vi til Helogland og øen ses i disen hvor dens let genkendelige kontur tegner sig i horisonten.

Ankommet til Helgoand kaster skibet anker i kanalen mellem de 2 øer - den flade sandø og selve den store klippeø, kort efter ankomsten begyndte de små motorbåde at ankomme og alle os turister blev en efter en hjulpet ned i bådene af 2-3 søfolk der sikkert og effektivt fik hjulpet alle ned i bådene, så snart en båd var fyldt op sejlede den ind til øen og den næste båd lagde til langs skibssiden

På vej ind mod øen med en fuld last af passagerer i baggrunden vores skib.

Her er vi ankommet til molen og motorbåden er allerede på vej ud til skibet efter en ny last turister

Efter ankomst gik vi en tur rundt på øen - en tur der tog et par timer- selve byen ligger i forbindelse med havnen i den ene ende af øen og resten af øen er vild natur der primært er beboet af store havfugle.

Udsigt fra rundturen med byen i baggrunden og ude bagved ses passagerskibet liggende for anker i kanalen mellem de 2 øer.

Fuglefjeld hvor man kan se den fremherskende farve på undergrunden.

Her har man lavet kystsikring rundt om klippestykket for at forhindre havet i at erodere det hele væk.

Vi hilste også på et par af de lokale beboere ude på fuglefjeldet.

Også i dyreriget kan der opstå tvister.

Her er vi næsten tilbage i selve byen igen, og det har været ret spændende at besøge øen, hvor vi så efter at have gået rundt et par timer nød en god frokost på en af cafeerne i byen.

Sidst på eftermiddagen gik det så den modsatte vej, her ses et par motorbåde med deres last af turister på vej tilbage til skibet efter nogle spændende timer på øen.

Her ses det ret tydeligt hvordan de to søfolk hjælper passagerne om bord - de holder båden ind til siden ved hjælp af de 2 stykker tovværk samtidig med at den passager der skal enten ud på båden eller ind på skibet bliver taget under armene og hevet ombord.


Vi siger tak til DCU 3.Kreds for en flot tur - vel arrangeret og gennemført - det eneste kritikpunkt er selve campingpladsen, som mangler en del i at leve op til nutidige standarder